| | | | | | | GENIUS | | | | | | | | | | | | | | | | RAPPORT - Experimentelle Raumstrukturen von J. MAYER H.
Ausstellungsdauer: 16. September 2011 – 9. April 2012 Ort: Berlinische Galerie, Berlin, Germany
J. MAYER H. Project Team: Juergen Mayer H., Jesko Malkolm Johnsson-Zahn, Wilko Hoffmann
Fotos: Ludger Paffrath und Jesko Malkolm Johnsson-Zahn
Die Ausstellung wird mit freundlicher Unterstützung der Berliner Stadtreinigung im Rahmen der Initiative "Trenntstadt Berlin" realisiert. Die Produktion erfolgt durch Vorwerk.
Die Ausstellung "RAPPORT – Experimentelle Raumstrukturen" bietet neue Einblicke in den interdisziplinären Ansatz des Architekturbüros J. MAYER H.. Für die 10 Meter hohe Eingangshalle des Museums hat J. MAYER H. eine begehbare Installation entwickelt. Wände und Boden sind mit Teppich ausgekleidet, der mit schwarz-grauen Datensicherungsmustern bedruckt ist. Die raumgreifende Konzeption der Arbeit hebt die strenge Geometrie des Raumes auf. Die stark vergrößerten und sich wiederholenden Muster erzeugen eine flimmernde Wirkung und verwandeln den White Cube in ein spielerisches Szenario aus in- und auseinanderfließenden Formen und Strukturen. Ergänzende dreidimensionale Modelle übertragen das zweidimensionale Muster in eine körperhafte Form. Der Titel "Rapport" ist mehrdeutig zu verstehen. Als Fachterminus aus der Textilherstellung verweist er einerseits auf das serielle Muster der Installation. Der Begriff "Rapport" bedeutet andererseits im Militärischen "Meldung" und in der Psychologie zwischenmenschliche Beziehung, in der die Beteiligten etwas zu jemandem tragen. Er verweist damit auch auf das Ausgangsmaterial der Installation: Datensicherungsmuster, die zum Beispiel auf Innenseiten von Briefumschlägen zum Einsatz kommen und hier für vertrauliche Kommunikation zwischen zwei Parteien stehen.
The exhibition "RAPPORT. Experimental Spatial Structures" offers new insights into the interdisciplinary approach of the architectural office J. MAYER H. For the first time J. MAYER H. has developed a walk-in installation for the museum's 10-metre high entrance area. Walls and floor are clad in carpeting on which data security patterns are printed in black and grey. The work's space-consuming concept negates the strict geometry of the entrance hall. The considerably enlarged, repeating patterns produce a flickering impression and transform the white cube into a playful scenario of interpermeating forms and structures. Supplementary three-dimensional models translate the two-dimensional patterns into concrete forms. The title "Rapport" is intended to be ambiguous. As a specialist German-language term from textile manufacturing, it refers to the serial pattern of the installation. On the other hand, in the military field the term "Rapport" means a "dispatch", while in psychology it describes a human relationship in which those involved convey something to the others. In this sense it also refers to the starting material of the installation: data security patterns, which are used, for example, on the inside of envelopes. In this case, they stand for confidential communication between two parties. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | LIBRARY - New National Library of the Czech Republic, Prague
J. MAYER H. Project Team: Juergen Mayer H., Jonathan Busse, Christoph Emenlauer, Hans-Juergen Wetlesen, Paul Angelier, Marcus Blum, Alessandra Raponi
International Competition 2006
Multidisciplinary Engineers: Krebs und Kiefer Beratende Ingenieure für das Bauwesen GmbH, Karlsruhe
The building occupies the centre of the site, reaching out to its edges with branches that relate to the scale of the neighbouring buildings, with the streetscape is defined by similar open and closed volumes. Large cantilevers interlock the building with the urban landscape, providing entry areas and protected open areas. Two public entrances, one on the Milady Horákové Avenue and one on the park side allow pedestrian a connection and good public access from the subway and by foot from the city through the park. Administration entry, delivery entrance and entry to the parking garage are along the double lane one-way street leading from Milady Horákové Avenue to Badeviko Street. The New National Library building is considered as a node in the network system of information and communication in the 21st Century. The building functions as a built manifesto to interconnect artefacts and virtual libraries on site as well as through the internet. Branches of the building reach out into the context to melt building, landscape and public space. One branch moves up to overlook the city of 1000 towers, adding one more to this ensemble, which proudly proclaims the precious collection of the National Archive. The program of the building is defined in three categories: Archive, Public and Work/Study. The archive provides the foundation and grows into the tower. The public spaces define the ground floor and the top of the tower. The work/study floors house administration and open stack library functions as a similar system of shelves and tables which are organized in a radial ring structure around the centre core of the National Archive. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | COURT OF JUSTICE - Hasselt, Belgium
J. MAYER H. Project Team: Juergen Mayer H., Georg Schmidthals, Marcus Blum, Guvenc Ozel, Jan-Christoph Stockebrand a2o-architecten, Hasselt Luc Vanmuysen, Jo Berben, Tim Vekemans, Mannfred Benditz Lensºass architecten, Hasselt Bart Lens, Massimo Pignanelli, Philippe Dirix, Jan Achten
International Competition 2005 1st Prize Project: 2005-2010 Completion: February 2011 Client: Stationsomgeving NV Hasselt
Phase 1: Redevelopment of the train station area in Hasselt based on the West8 master plan, including two iconic buildings and low rise blocks for hotels, offices and housing. Phase 2: Court of Justice, Hasselt
Location : Monseigneur Broekxplein, 3500 Hasselt Function : Courthouse including Offices Site area : 3640 qm Building area : 3200 qm Total floor area : 21600 qm Stories : 13 Structure : concrete and steel Announcement date : February 2007 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | CORRIDOR - Rooftop in Berlin-Mitte
J. MAYER H. Project Team: Gabriele Roy, Sebastian Finckh, Hans Weibel, Andre Santer, Peter Martin, Sascha Nikolauschke
2000-2004 Initiative/Koordination: Stylepark, Frankfurt a.M., www.stylepark.com Ausschreibung/Bauleitung: Elwardt & Lattermann Architekten, Berlin Projektleitung: Barbara Elwardt Lichtplanung: Dinnebier Licht, Jan Dinnebier, Berlin Projektleitung: Anne Boissel Steuerungstechnik: GIRA Farbgestaltung: SIKKENS
"Corridor" liegt über der Dachlandschaft von Berlin. Ein langgezogener gewundener Raum legt sich durch die gesamte Wohnung und verbindet Außenraum mit Außenraum. Dieser Korridor bleibt jedoch nicht nur Durchgangsraum, der einzelne Aufenthaltsräume miteinander verbindet sondern er wird selbst zum Hauptraum der Wohnung. Der von allen formalen Bezügen unabhängig von innen heraus gebildete Raum-"Ausschnitt" ermöglicht aufgrund seiner Eigenständigkeit und Differenz zum konventionellen Wohnungsgrundriß die Simulation von ebenso informellen, abstrahierten Raumeigenschaften und grenzüberschreitenden Raumerlebnissen. Die anliegenden Räume bilden im Gegensatz hierzu als Zusatzangebot die Rückzugsgebiete für Service und Privatheit. "Corridor" wird zum Prototypen eines Raumes, der räumlich und funktional nicht festgelegt ist, aber durch sein Angebot an Technologie und Infrastruktur einen "Möglichkeitsraum" anbietet. "Comforting" heißt hier, den unvorhersehbaren und sich ständig wandelnden Nutzungs- und Stimmungsansprüchen des Bewohners die notwendige Anpassungsfähigkeit bereitzustellen. Im Korridor verändern sich die Funktionsbereiche in Zonierungen. Die gleitenden Wände sind als 'smart walls' von einem Soundsystem, Video- und Projektionsequipment, Bewegungssensorik und einer intelligenten Lichtsteuerung durchdrungen. Speziell entwickelte Reflektionsfarbe erlaubt Projektionen höchster Leuchtqualität direkt auf die Wände, womit der Raum selbst zur Aktivoberfläche bewegter Bilder wird. Licht und Ton gestalten die verschiedenen Zonen, "Sound/Clouds" und "Light/Noise" pulsieren durch den Korridor. (Text: arch+, Dez. 2001) | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | LOGLO - Furniture Edition Lo Glo
J. MAYER H. project team: Juergen Mayer H., Marcus Blum
Project: 2006-2007 Presentation: 13th June 2007 Location: Vitra Design Museum, Weil am Rhein Photographer: Thomas Dix for Vitra and J. MAYER H.
When Jürgen showed the owner of Vitra his sketches for 'Lo Glo', a story sprung to mind. He often visited Charles and Ray Eames in the United States and was occasionally asked to bring something along. A Baumkuchen is what the Eameses wanted, a tall traditional cake. Made of many delicate layers, each individually baked on a hot spinning tube, the Baumkuchen is then turned upright and carved to form an undulating profile that suggests stacked disks of uneven dimension, and finally coated in sugar or chocolate frosting. A more wobbly, edible facsimile of the Eames walnut stool, that is: seat, table, object, icon. Mrs. Eames loved the Baumkuchen so much he took photographs of it. Her pictures show the cake sliced in the traditional way, cut horizontally to reveal its inner rings, like a tree trunk that has been cut. They also show the interior void, the space that remains after the hot spinning tube has been removed. It is a sectional surprise, that hidden hole at the center, with the combined layers. (…) We might talk about the interactive or performative surfaces of J. MAYER H., and how they activate experience, including this most recent, unprecedented stage of research at the scale of furniture. And when we do, we would do well to recall how this interactivity, however physical, is also phantasmagoric, and operates firmly within the realm of the remembered, the uncanny, and the longed for. Jürgen makes things that touch back. His earlier, thermosensitive works depend on our caress; with 'LoGlo' Jürgen ascribes a more autonomous inner life. These are works that hover in a quasi-subjective realm, greeting our bodies with an unmistakable stickiness. It is a pseudoscience Jürgen pursues, with none of the heaviness of neo-Organicist claims. No biomimicry here. 'Lo Glo' is pure fiction: a cake that looks like a tree, spun and glazed like a dense and chewy story. (Text: Henry Urbach)
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J. MAYER H. Project Team: Jürgen Mayer H., Sebastian Finckh (Projektarchitekt), Marcus Blum
Project: 2007-2008 Completion: 2008 Client: Stiftung "Unternehmer Helfen Kindern", Vorstand: Andreas Barke User: Städtischer "Landesbetrieb Erziehung und Berufsbildung" (LEB), Hamburg
Auf einem am Waldrand liegenden Grundstück in Hamburg-Bergedorf entsteht ein Wohngebäude für eine betreute Wohngemeinschaft von Kindern und Jugendlichen. Das geplante freistehende viergeschossige Gebäude ist ein klarer, kompakter und wohnhaustypischer Baukörper, der seine äußere Charakteristik durch die reliefartige und zweifarbig gestaltete Fassade erhält. Ein zentraler Treppenraum dient als Begegnungs- und Kommunikationsraum der zukünftigen Bewohner.
Located near the edge of the forest in Hamburg-Bergedorf, a new 4-story-residential building will become the home for children and adolescents. The characteristics of the building are based on a two colour relief facade embracing a compact house volume. A central staircase and hallway offers the opportunity to open up the strict division between floors in order to create a communal space for communication. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | SOF - Park Inn Hotel Complex, Krakow, Poland
Client: GD&K Consulting, Sp. z o.o SOF Debniki Development Sp. z o.o. (UBM + GD&K Group)
Project: 2005-09
Architects: J. MAYER H., GD&K Consulting Sp. z o.o., OVOTZ Design LAB
Photographer: Jakub Kaczmarczyk, Ovotz design Lab www.ovotz.pl
Am 8. Oktober 2009 ist die feierliche Eröffnung des von J. MAYER H. Architekten in Zusammenarbeit mit GD&K Consulting Sp. z o.o. und OVOTZ Design LAB entworfenem neuen Hotel Park Inn in Krakau, Polen. Das Hotel wurde im Zentrum der Stadt, an der Kreuzung wichtiger Verkehrswege errichtet. Durch seine Lage zum geplanten Kongress-Zentrum, eröffnet es den Gästen einen außergewöhnlichen Blick auf die Altstadt mit dem Königsschloss Wawel, der Klosterkirche und dem jüdischen Viertel. Das Gebäude zeichnet sich in seiner Gestalt durch eine einprägsame Fassade und Gebäudeform aus, die den horizontalen Panoramablick thematisch aufnimmt. Signifikant ist seine dynamisch gestreifte Aluminium-Fassade mit dunkel getönten Glasfenstern.
October 8th 2009 marks the opening of SOF, the new Hotel Park Inn, Krakow, Poland designed by J. MAYER H. architects in collaboration with GD&K Consulting Sp. z o.o. and OVOTZ Design LAB. The hotel is being constructed in the city centre, at the intersection of important transport routes. The hotel is located in the vicinity of the planned Congress Centre as well as near to the Wawel Castel and the histrorical Jewish district. It offers splendid views onto the old city centre. The new porperty is characterized by clear horizontal line, picking out the panorama-view as a central theme. The Facade is emphasized by black and white aluminium stripes, seperated by dark glass windows. | | | | | | | | | | | | | |